Buducnost GPU

...

Moderátoři: Marfy, Mods_junior, Mods_senior, HW spec team

AirCrew
Level 1.5
Level 1.5
Příspěvky: 140
Registrován: 15 úno 2025 00:19

Buducnost GPU

Příspěvek od AirCrew »

Domnievam sa spravne, ze dovod preco nVidia a AMD pracuju prave s DLSS / FSR, pretoze prisli na to, ze tlacit tie nanometre {vyrobne procesy} sa donekonecna neda a preto zvolili prave tuto moznost?

V minulosti take nieco neexistovalo v hernom priemysle a tlacili tie GPU prave na ten Hardware aby to zvladol a dorucil tomu hracovi 60FPS, ale zrejme ak chcu posunut grafiku hier na ine levely, tak asi by to bolo velmi narocne priniest take GPU, ktore by zvladlo vsetky vypocty vratane ray tracingu na taku uroven, aby to bolo dostupne uzivatelovi za prijatelne peniaze...

Ved predsa ak by sme mali tlacit vykon GPU na taky level, aby zvladlo Cyberpunk 2077 na 4K s maximalnymi detailami vratane uplneho ray tracingu v hre na 60FPS, tak zrejme take GPU by si asi malokto vedel dovolit.

Ak chceme posunut grafiku co najblizsie realite t.j. rozpravame mozno o buducnosti Unreal Engine 7-8, kde ta grafika bude uplne inde, tak docielit to obycajnym GPU bude vobec mozne? No ak teraz nemaju vykon na to, aby take nieco dokazali a pri tom sa stavaju na 5nm procese, tak kam mozeme tlacit tie nanometre? Vytlacime to na 1, mozno potom sa podari na 0.5nm, ale co dalej? Donekonecna sa to tlacit zrejme neda a niekde musi byt limit, az dokym nepride niekto na to, ako to este zmensit, ale bude to mozne?
Uživatelský avatar
atari
Level 6
Level 6
Příspěvky: 3375
Registrován: 24 říj 2008 19:50

Re: Buducnost GPU

Příspěvek od atari »

Srhnul jsi to výstižně.

Já to vidím tak, že vývojáři se do budoucna budou více zaměřovat na optimalizaci her pro technologie DLSS/FSR. A vedle toho se bude více prosazovat cloud gaming s výkonnou grafiku, a hráč bude hrát na obyčejném stroji.
A čím dám větší roli v tom bude hrát AI a její algoritmy.
Uživatelský avatar
Martab
Moderátor / člen HW týmu
Příspěvky: 28663
Registrován: 02 bře 2011 06:49

Re: Buducnost GPU

Příspěvek od Martab »

Ty "nanometre" nějak nesouvisí s výkonem a zase DLSS/FSR nesouvisí s nanometry.

Limit současných technologií bude nejspíše někde kolem 0.3-1nm (pod 1nm už mohou elektrony přestupovat tunelovým efektem, velikost atomu je kolem 0.2nm). Ale samotné zmenšování výrobního procesu neovlivňuje výkon jako takový, na jednom výrobním procesu může vznikat spousta rozdílně výkonných kusů HW a to ovlivňuje návrh. Ale samotný HW jde ruku v ruce s vývojem SW a tak to bylo vždy. Tedy HW se bude vyvíjet, SW doplňky také.
i5-3350P/P8B75-M LX/Kingston DDR3 8GB/GV-N960IXOC/SS-500ET/Seagate VS35.6/Transcend SSD370-128GB/Samsung BX2250 + Dell 1909W
ThinkPad X230 - i7-3520M + Kingston Savage SSD

„Neexistuje důvod, proč by kdokoli chtěl mít doma něco jako počítač"(Ken Olsen)

Neboj se použít SZ a upozornit na své téma ;)

Přehled desktopových socketů a CPU
Uživatelský avatar
atari
Level 6
Level 6
Příspěvky: 3375
Registrován: 24 říj 2008 19:50

Re: Buducnost GPU

Příspěvek od atari »

Současný výrobní limit je 3nm. V laboratořích se cílí na 2 až 1nm (což je už fyzikální limit kvůli tomu tunelování). Ale k tomu jsou už potřeba jiné technologie a materiály, a je otázkou, zda a kdy se to povede dostat do výroby a reálně zaplatit.
Uživatelský avatar
Martab
Moderátor / člen HW týmu
Příspěvky: 28663
Registrován: 02 bře 2011 06:49

Re: Buducnost GPU

Příspěvek od Martab »

Tak stejně by se dalo argumentovat, že v roce 200 byl limit 180nm. To že něco nejsme schopni dnes vyrobit, ještě nezmanená, že je to limit. To jestli budeme někdy schopni dostat technologii na takovou úroveň aby jsme to zvládli, jak dlouho to bude trvat a kolik to bude stát je otázka druhá (ale to je zase otázka toho času).
i5-3350P/P8B75-M LX/Kingston DDR3 8GB/GV-N960IXOC/SS-500ET/Seagate VS35.6/Transcend SSD370-128GB/Samsung BX2250 + Dell 1909W
ThinkPad X230 - i7-3520M + Kingston Savage SSD

„Neexistuje důvod, proč by kdokoli chtěl mít doma něco jako počítač"(Ken Olsen)

Neboj se použít SZ a upozornit na své téma ;)

Přehled desktopových socketů a CPU
Uživatelský avatar
atari
Level 6
Level 6
Příspěvky: 3375
Registrován: 24 říj 2008 19:50

Re: Buducnost GPU

Příspěvek od atari »

Trochu to upřesníme. V roce 2000 byl výrobní limit 180nm, ale já popisují fyzikální limit 1nm.
Uživatelský avatar
WinDroid
Level 6.5
Level 6.5
Příspěvky: 4048
Registrován: 25 srp 2014 15:57
Bydliště: Plzeň

Re: Buducnost GPU

Příspěvek od WinDroid »

Tak pro dnešní dobu se prostě vyplatí společnostem vsázet více na software (pro domácností / obzvlášť hry) a časem se to zase obrátí a bude to cyklovat, jako všechno.

Nikdo samozřejmě neví, jestli se v nejbližší době objeví nová technologie pro výrobu. Ale i tak nejspíš nejsme zdaleka na pomyslném limitu s materiály, které nyní pro výrobu čipů využíváme.

Ony existují dost silné čipy, ale pro společnosti. Taky můžou mít zkrátka čipy časem větší rozměry.
Navíc, většinou se do klasického internetového prodeje dostávají spíš ne úplně dokonalé varianty čipů z výroby.
Uživatelský avatar
Martab
Moderátor / člen HW týmu
Příspěvky: 28663
Registrován: 02 bře 2011 06:49

Re: Buducnost GPU

Příspěvek od Martab »

Fyzikální limit se ukazuje, že bude níže než 1nm: https://www.nature.com/articles/s41586-021-04323-3 nehledě na to, že tunelový efekt není jediným problémem: https://arxiv.org/abs/1511.05956
i5-3350P/P8B75-M LX/Kingston DDR3 8GB/GV-N960IXOC/SS-500ET/Seagate VS35.6/Transcend SSD370-128GB/Samsung BX2250 + Dell 1909W
ThinkPad X230 - i7-3520M + Kingston Savage SSD

„Neexistuje důvod, proč by kdokoli chtěl mít doma něco jako počítač"(Ken Olsen)

Neboj se použít SZ a upozornit na své téma ;)

Přehled desktopových socketů a CPU
Uživatelský avatar
faraon
Master Level 8.5
Master Level 8.5
Příspěvky: 7404
Registrován: 23 pro 2010 09:23

Re: Buducnost GPU

Příspěvek od faraon »

AirCrew píše:Ak chceme posunut grafiku co najblizsie realite
Opravdu to chceme? A budou potom hry skutečně lepší?

https://www.youtube.com/watch?v=v2w84St7JYg

Nebo to bude stejné jako s dnešními filmy, které mají sice úžasné digitální efekty reálnější než skutečnost, ale jsou úplně wohowně...
"Král Lávra má dlouhé oslí uši, král je ušatec!

(pravil K. H. Borovský o cenzuře internetu)
AirCrew
Level 1.5
Level 1.5
Příspěvky: 140
Registrován: 15 úno 2025 00:19

Re: Buducnost GPU

Příspěvek od AirCrew »

Tak ta grafika stale nie je na fantastickej urovni. Animovane hry je jednoducho vytvorit so vselijakymi efektami, ale vytvorit hru, kde bude realne pokozka pokozou. Kde realne vrasky budu vraskami a kde realne budu vlasy realnymi ...je velmi tazke
zeus
Elite Level 10.5
Elite Level 10.5
Příspěvky: 11139
Registrován: 16 úno 2012 10:56
Bydliště: Pankrac

Re: Buducnost GPU

Příspěvek od zeus »

Hra te ma zabavit, ne ti nahrazovat film nebo nejakou virtualni realitu.
Prazaci jo ty se maj, az kdyz si me zavolaj..
AirCrew
Level 1.5
Level 1.5
Příspěvky: 140
Registrován: 15 úno 2025 00:19

Re: Buducnost GPU

Příspěvek od AirCrew »

A bude ta bavit hrat futbal s deravou nenafuknutou loptou? Nechces mat radsej premiovu, poriadnu loptu?

Bude ta zabavat ak namiesto kvalitneho filmu si pozries 5% na rotten tomatoes??

Kazdy si zela nieco ine.
Odpovědět

Zpět na „Vše ostatní (hw)“