Databáze v access pro suplování práce ERP systému
Napsal: 12 črc 2022 19:52
Ahoj,
Pracuji ve výrobně-montážní firmě se zakázkovou výrobou, kde velmi často dochází ke změnám. Naše zahraniční matka nás nutí používat ERP systém, který je dávno za zenitem. Sice jde vkládat data a "rádoby" s nimi i pracovat, prohlížet si je a podobně. Horší to je už, když chce člověk něco vytvářet - nějaké sjetiny, grafy, formuláře, statistiky a podobně - Co, kde, jak, kdy, za kolik... Asi za největší výhodu tohoto ERP systému považuji, že lze prakticky cokoliv exportovat do excelu.
Tím se dostávám k jádru věci - proč píšu.
Technologické postupy, seznam obchodních partnerů, časy výroby jednotlivých sestav, kusovníky, počet vstupů do výroby/nákupu, kalkulace marží... To vše:
1) Rychle se může měnit
2) Je potřeba to sledovat v čase
3) Upozornit uživatele na změnu, kterou udělal někdo jiný
4) Kalkulovat na základě nějakých vstupních parametrů jiné výstupní parametry
ERP systém sice nějak funguje, ale vzhledem k jeho nepřehlednosti a faktické nepoužitelnosti toto neumí. Každé z x různých oddělení si pro své potřeby vede různé excelové tabulky. Ty jsou dohromady celkem rozsáhlé a takto se řídit firma moc nedá...
Má smysl se pouštět do nějaké centralizované databáze v Accessu kam by mělo přístup více uživatelů? Nebo je to sci-fi a lepší by bylo pro firmu nasazení jiného ERP aka SAP (= neprůchozí => jet dále v excelech a mastit to jak to jde a nebo hledat si jinou práci?)
Dám příklad jak bych si to představoval:
1) Ooddělení technologie vytvoří postupy pro díly A,B,C,D do ERP.
2) Oddělení plánování přijme objednávku na 10ks A, 15ks B atd...A při každém přijetí objednávky si znovu zkopíruje postupy z ERP do databáze v accessu a vytvoří montážní zakázky na daná množství kusů.
3) Databáze mu vytvoří formulář pro dílenské pracovníky s operacemi 1,2,3,4... pro každý kus a zároveň ho upozorní - dle současného stavu skladových zásob (stavy zásob by někdo každý den opět kopíroval z ERP do accessu) chybí nakupovaný díl Y v počtu 32 kusů na vyrobení posledních 4ks dílu B.
4) Také ho upozorní - od posledního zadání do výroby se změnila operace číslo 3 na dílu A. Pracovník co dostane montážku bude tedy upozorněn na změnu a zkontroluje nastavení stroje při operaci 3
5) Pracovník nákupu si každý den dle zadaných dat vyjede seznam dílů k nákupu - buď chybějících nebo těch, kde není skladová zásoba na určité úrovni...
Případně také celý ERP může vyhodit nějakou statistiku - seznam dílů, pracovníků, hodin, které je potřeba aktuálně k vyrobení 100ks A, 150ks B, 200ks C a kolik bylo potřeba k tomu samému přesně před půl rokem.
6) Vedoucí montáže si může vyjet seznam montážek po termínu a co mu na ně chybí....
A další a další možnosti....
Samozřejmě s tím vědomím, že každý kdo s touto databází bude aktivně pracovat, tak jakoukoliv operaci zdubluje jak v této databázi, tak v ERP
Pracuji ve výrobně-montážní firmě se zakázkovou výrobou, kde velmi často dochází ke změnám. Naše zahraniční matka nás nutí používat ERP systém, který je dávno za zenitem. Sice jde vkládat data a "rádoby" s nimi i pracovat, prohlížet si je a podobně. Horší to je už, když chce člověk něco vytvářet - nějaké sjetiny, grafy, formuláře, statistiky a podobně - Co, kde, jak, kdy, za kolik... Asi za největší výhodu tohoto ERP systému považuji, že lze prakticky cokoliv exportovat do excelu.
Tím se dostávám k jádru věci - proč píšu.
Technologické postupy, seznam obchodních partnerů, časy výroby jednotlivých sestav, kusovníky, počet vstupů do výroby/nákupu, kalkulace marží... To vše:
1) Rychle se může měnit
2) Je potřeba to sledovat v čase
3) Upozornit uživatele na změnu, kterou udělal někdo jiný
4) Kalkulovat na základě nějakých vstupních parametrů jiné výstupní parametry
ERP systém sice nějak funguje, ale vzhledem k jeho nepřehlednosti a faktické nepoužitelnosti toto neumí. Každé z x různých oddělení si pro své potřeby vede různé excelové tabulky. Ty jsou dohromady celkem rozsáhlé a takto se řídit firma moc nedá...
Má smysl se pouštět do nějaké centralizované databáze v Accessu kam by mělo přístup více uživatelů? Nebo je to sci-fi a lepší by bylo pro firmu nasazení jiného ERP aka SAP (= neprůchozí => jet dále v excelech a mastit to jak to jde a nebo hledat si jinou práci?)
Dám příklad jak bych si to představoval:
1) Ooddělení technologie vytvoří postupy pro díly A,B,C,D do ERP.
2) Oddělení plánování přijme objednávku na 10ks A, 15ks B atd...A při každém přijetí objednávky si znovu zkopíruje postupy z ERP do databáze v accessu a vytvoří montážní zakázky na daná množství kusů.
3) Databáze mu vytvoří formulář pro dílenské pracovníky s operacemi 1,2,3,4... pro každý kus a zároveň ho upozorní - dle současného stavu skladových zásob (stavy zásob by někdo každý den opět kopíroval z ERP do accessu) chybí nakupovaný díl Y v počtu 32 kusů na vyrobení posledních 4ks dílu B.
4) Také ho upozorní - od posledního zadání do výroby se změnila operace číslo 3 na dílu A. Pracovník co dostane montážku bude tedy upozorněn na změnu a zkontroluje nastavení stroje při operaci 3
5) Pracovník nákupu si každý den dle zadaných dat vyjede seznam dílů k nákupu - buď chybějících nebo těch, kde není skladová zásoba na určité úrovni...
Případně také celý ERP může vyhodit nějakou statistiku - seznam dílů, pracovníků, hodin, které je potřeba aktuálně k vyrobení 100ks A, 150ks B, 200ks C a kolik bylo potřeba k tomu samému přesně před půl rokem.
6) Vedoucí montáže si může vyjet seznam montážek po termínu a co mu na ně chybí....
A další a další možnosti....
Samozřejmě s tím vědomím, že každý kdo s touto databází bude aktivně pracovat, tak jakoukoliv operaci zdubluje jak v této databázi, tak v ERP